måndag 16 januari 2017

Skönt med nystart!


på mitt köksbord
Så granen är utslängd och min vana trogen blir det lite styling och piff när jag ändå är i farten. Jag har hängt om lite tavlor och tillfört mer belysning samt möblerat om bland växter. Inga stora tag men ändå.. det känns så mycket fräschare.

Jag får alltid lust till vårblommor som de flesta säkert känner :-) In med tulpaner, krokus, narcisser m.m
Jag jobbar hellst med vita då det känns så fräscht efter julens dovare fäger.

Att styla med växter är lättare sagt än gjort. I min smak så passar endast några få  med placering på bord tex. Cyklamen blir fin i en lite rund kruka gärna på fot så den får lite vas känsla. Samma sak med Hortensian och Azalea. Även krukan är viktig om man placerar en krukväxt på mat eller soffbord. De får gärna ha lite extra kurvor, på fot eller en konform.

Här på Österlen så har vi så många duktiga keramiker som skapar fantastiska krukor för växter. Här är några favoriter:



Linda Herrlin
Linda Herrlin


Linda Herrlin har en webshop på Konsthantverkarna besök henne där om du blir sugen :-)

Jag sålde hennes fina kermik i CanCan butiken. Det var fantastiskt när en kunder som precis som jag uppskattar en duktig hantverkare blev lyckliga bara av att få se och känna på det vackra. Oslagbart!






Elna-Karin Helgesson med galleri och verkstad Östra Kustvägen 912 är så fantastiskt duktig och skapar underbara krukor. 

Elna Karin


Keramik Fantasia



Keramik Fantasia, hennes konst och platsen med B&B är unik och så inspirerande, kolla in hennes film här 

Gissa vem som har ett humlebad i trädgården från just Ewa :-)



Hit har jag tagit många av våra gäster och ibland får vi kika runt inte bara i trädgården utan även inne i det gröna köket.. så kreativt!

Trädgårdspjuten är ett signum så läcker som solitär eller som här i grupp.

Maria Ekberg inspirerar med fantastisk keramik, trädgård och håller även kurser. Hennes frökapslar   " skjuter upp i trädgården som en symbol för årstidernas gång, på vintern ger de hopp om en tid då nya växter gror. Den är även en hyllning till den kultiverade odlingen och alla trädgårdsentusiaster som sår, väntar och njuter av naturens växlingar."
Maria Ekberg


Charlotta Unger... åk dit bara gört! Bruksföremål i vit glacerad stengodslera med guld och silverdetaljer..här skapas även fårskinnsvästar, muddar och kuddar samt dukar. Fantastiskt! Sugen.. här är webshopen :-)





Oj vad jag gled in på helt annat än krukor.. så blir det när man får feeling.. och med dessa somriga bilder blir man ju så glad elle hur!

Ha dé

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar